tag:blogger.com,1999:blog-23341068.post6988458456110027215..comments2023-11-03T09:16:16.098+01:00Comments on Birgitta Axelsson Edström: Rättvisan framför allt: Utbildningsministern hindrar en framgångsrik skolaBirgitta Axelsson Edströmhttp://www.blogger.com/profile/17631355822171922126noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-23341068.post-75365317077273063782011-05-31T11:34:50.500+02:002011-05-31T11:34:50.500+02:00Självklart kan inte alla elever nå samma mål. Det ...Självklart kan inte alla elever nå samma mål. Det faller på sin egen orimlighet. Varje elev är unik och har unika förmågor, men varje elev ska (utan hänsyn till bakgrund) just därför få möjlighet att utvecklas så långt det är möjligt. Det är det som kallas likvärdighet.<br /><br />Den svenska skolan blir tyvärr mer och mer segregerad. Högpresterande elever med högutbildade föräldrar utan invandrarbakgrund finns i vissa skolor. Elever med invandrarbakgrund eller med större svårigheter i skolan hamnar på andra håll.<br /><br />Detta blir en nedåtgående spiral. Uteblivna kamrateffekter försvårar lärandet ännu mer. Segregationen i skolan är kunskapshämmande, även för de elever som presterar väl. Elitklasser är ingen bra lösning för dessa elever. De presterar inte bättre där. Även dessa elever har möjlighet att utvecklas bättre om de befinner sig i mindre segregerade skolmiljöer.Birgitta Axelsson Edströmhttps://www.blogger.com/profile/17631355822171922126noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23341068.post-54915636295701463912011-05-31T10:46:00.927+02:002011-05-31T10:46:00.927+02:00Hej Birgitta!
Det framgår inte av ditt inlägg hur...Hej Birgitta!<br /><br />Det framgår inte av ditt inlägg huruvida du anser att en bra skola är en skola där alla elever når samma resultat, eller en skola där alla elever får hjälp att nå så långt som möjligt utefter sina förutsättningar. Själv tycker jag det är uppenbart att elitklasser åtminstone gynnar eliteleverna (förutsatt att det verkligen är de begåvade eleverna som hamnar där, istället för de elever vilkas föräldrar är rika - något man måste hålla skarp kontroll på!). I en elitklass kan undervisningen anpassas efter de duktigas förutsättningar, de slipper sega sig igenom ännu en förklaring av något de förstått redan för ett år sedan, läraren hinner gå igenom mer stoff och barnen får lära sig mer. Vilket naturligtvis ökar skillnaden mellan barnen i elitklass och barnen i normalklass, vilket på ett sätt kan ses som orättvist. <br /><br />Dessutom finns forskning från Kenya<br />(forskningsrapport här: http://ipl.econ.duke.edu/bread/papers/0809conf/Dupas.pdf) som visar att om man tillför en extra lärarresurs till en grundskola, så tjänar alla barn i skolan på att nivågrupperas snarare än slumpgrupperas. Inte bara de duktiga, utan även de medelbegåvade och de med lägst betyg förbättrar sig. Studien är förstås inte direkt överförbar på svenska förhållanden, men visst är den tankeväckande?<br /><br />Håller helt med dig om att det inte är rättvist, hur den kommunala skolan förutsätts leva med vilt svängande elevtal. En faktor som inte nämns tillräckligt i debatten!<br /><br />Att barn till högutbildade presterar bättre i skolan än barn till lågutbildade behöver f ö inte vara ett tecken på att skolan inte fungerar. Jag kan gott tänka mig att skolbegåvning, liksom kroppslängd eller hårfärg, till viss del är genetiskt betingad. Eftersom föräldrarna till dagens skolbarn gick i skolan på sjuttio- eller åttiotalet, hade även de tillgång till studiemedel, så att de studiebegåvade fick möjlighet att utbilda sig oavsett socialklass. Man kan alltså anta att de flesta med anlag för studier återfinns bland de högutbildade, och dessa anlag för de sedan vidare till sina barn.matvejevnahttps://www.blogger.com/profile/01592757766228119728noreply@blogger.com